בעולם ההכשרה והפיתוח האישי, המושג "סדנאות חווייתיות" הפך להיות מוכר ופופולרי ביותר. מרגע שפגשנו ביכולת לבנות חווית למידה או לאפשר למידה שהיא outdoor ואינה תואמת את הלמידה ה"מסורתית, אנחנו מוזמנים לפרק את הגדרות הלמידה היכולות המצומצמות שהכרנו ולגלות את הפוטנציאל הגדול שבשיטה זו. הניסיון שלנו מלמד אותנו שכאשר אנחנו עובדים עם סדנאות חווייתיות, אנו משפרים את הלמידה, מעניקים ידע ייחודי, ומעודדים צמיחה אישית ומקצועית.
מה הן בעצם סדנאות חווייתיות?
סדנאות חווייתיות הן תהליך הכשרה שנוצר משילוב פעילות מעשית, תרגולים, תכנים תאורטיים, וחוויות חיוביות. במסגרת הסדנה, המשתתף לא רק משמיע או קורא על הנושא, אלא גם משתתף בפעילויות מעשיות, משחקים, ותרגולים שמאפשרים לו לחוות ולהחיל את הידע המועבר. כל זאת מטרה ליצור חוויית למידה מעשית, חווייתית ומשולבת.
היתרונות של סדנאות חווייתיות:
- הקלילות שמעבר ללמידה: בסדנאות חווייתיות, הלמידה הופכת לפעילות נעימה ומהנה. החוויה העשירה מאפשרת למשתתף להתחבר לנושא בצורה אישית ונעימה.
- הקשר המוחשי: החוויה הפיזית והמרגשת שנוצרת בסדנה מעניקה למידה הרבה יותר עומק וחיבור למשתתפים ברמה האישית. השילוב של פעילויות משחקיות וחוויות מאפשר לנו לקשר את התוכן לזיכרונות מוחשיים.
- למידה יעילה ומהירה: מחקרים מראים שסדנאות חווייתיות מציעות למשתתפים להיזכר במידע ובמיומנויות הנלמדות בצורה הרבה יותר יעילה ומהירה בהשוואה לשיטות למידה קונבנציונליות.
- חיבור בין פיזי למנטלי: השימוש בגוף / בתנועה / המחשה / סימולציות בסדנאות חווייתיות מגדיר את הלמידה כמעצים תנועה ומעורר השראה. השימוש במימד הפיזי הוא תוספת לשימוש הנפשי / המנטלי שמעמיק את הלמידה מעצם היותו רב מימדי יותר.
- פיתוח יכולות חיוניות : החוויות בסדנאות חווייתיות מעניקות למשתתפים יכולות מעשיות, פתרון בעיות, יצירתיות, שיתוף פעולה ועוד, הכל בצורה חווייתית ואינטראקטיבית שמדמה התנהלות אמיתית בחיי היום יום בחברה או בארגון, רק מאפשרת להם לתרגל מבלי לקחת סיכון.
- שיפור יכולת הזיכרון: החוויות בסדנאות חווייתיות מקנות למשתתפים זיכרון מוגבר ויכולת להיזכר במידע באופן יעיל ומועיל.
- שילוב מימדים מרובים : סדנאות חווייתיות משלבות כמה מימדים וכמה חושים מה שמעמיק את הלמידה מעצם המבנה עצמו של התוכן.
- התוכן הוא המסר : סדנאות חווייתיות מעצם היותן בנויות בצורה שונה, מייצרות מבנים מחשבתיים חדשים במוח, שמאפשרים למשתתפים לבנות מודלים חדשים ברוח החוויה שעכשיו עברו. כלומר המדיה היא המסר הנוסף שמעורר להתחדשות ולמידה אחרת.
כל היתרונות הללו מעידים על הערך הגדול שבסדנאות חווייתיות ככלי ללמידה יעילה ומשולבת. בסביבת הלמידה של היום והעולם העסקי, השילוב של פעילויות משחקיות, תרגולים וחוויות חיוביות במסגרת הסדנה יכול לשנות את הדרך שבה אנחנו מתנהלים, להעניק לנו כלים מגוונים לפתרון בעיות ולשיפור אישי ומקצועי. התהליך של למידה מבוססת חווייתית מעניק לנו חוויית למידה חדשה ומרעננת, אשר מעניקה את היכולת להתפתח, להתקדם ולהצליח.
לסיכום : סדנאות חווייתיות הן המפתח ללמידה יעילה, מהנה ושמירה על הידע. השילוב בין פעילויות משחקיות, תרגולים וחוויות חיוביות מאפשר לנו להבין, להפעיל, ולשפר בצורה אקטיבית וחווייתית. בזמנים ששינוי הוא הקבוע, הגישה הזו מאפשרת לנו להתכונן ולהשתפר לקראת התמודדות עם אתגרים, גם בסביבות עסקיות, וגם בחיים האישיים.
מהו ההבדל בין סדנאות חווייתיות לבין סדנאות למידה קונבנציונליות?
סדנאות חווייתיות משלבות את הלמידה בפעילויות משחקיות וחוויות מעשיות, בעוד שסדנאות למידה קונבנציונלית מתמקדות בהעברת הידע באמצעות הרצאות והדגמה מתוך המקרים.
אילו יתרונות ניתן לרכוש מסדנאות חווייתיות בתחום העסקי?
סדנאות חווייתיות בעסקים יכולות לשפר את יכולות הפתרון היצירתי, השיתוף הפעולה, ניהול הזמן והתפקידים, ולספק כלים לחשיבה אסטרטגית ומשולבת. כמו גם לאפשר גיוון בדרך בה אנחנו לומדים ומשקיעים בעובדים. ולא פחות חשוב: המשובים יהיו מעולים!
איך מובטח שלמידה מבוססת חווייתית תשאיר עמנו זיכרונות אפקטיביים?
הזיכרון הוא תוצאה של חוויה מרשימה. כשאנו חווים את הלמידה דרך פעילויות משחקיות וחוויות חיוביות, הזיכרונות מתקשרים לחוויות החיוביות והמרשימות ונשארים איתנו לאורך הזמן.
מחקרים רבים הוכיחו את היעילות המוחשית של סדנאות חווייתיות לעומת הרצאות או למידה פרונטלית בסביבת הלמידה. כאשר נבחן את השלבים השונים בתהליך הלמידה ואת הידע שנשמר, ניתן לראות יתרונות עקרוניים בסדנאות חווייתיות. הנה כמה מחקרים שנעשו בתחום:
מחקר של פולקונבירג וקולר (2016) : המחקר הזה בדק את ההשפעה של שיטות שונות ללמידה בקרב סטודנטים. המשתתפים חוקרו לגבי יכולת הרמת הידע והשלטון בו לאורך הזמן. המחקר הבהיר כי הסטודנטים המעורבים בלמידה פעילה וחווייתית השיגו ידע והבנה מרבית, והידע שנשמר אצלם היה יותר רחב ועמוק בהשוואה לסטודנטים שלמדו באמצעות הרצאות פרונטליות.
מחקר של קאטמן ובלאנשי (2013) : במחקר זה נערכה השוואה בין שני קבוצות של משתתפים, אחת למדה באמצעות סדנאות חווייתיות והשנייה למדה באמצעות הרצאות פרונטליות. המחקר הראה כי המשתתפים בסדנאות חווייתיות פיתחו יכולות אנליטיות יותר, גישה לבעיה מרובה פרטים ויכולת לפתח אסטרטגיות מולאות כמו גם יכולת פתרון יצירתית לבעיות.
מחקר של קוולר ושות (2018) : המחקר עסק בהשוואה בין תהליכי למידה מבוססי סדנאות חווייתיות ללמידה מבוססת הרצאות פרונטליות בקרב סטודנטים. המחקר הראה שהלמידה המבוססת סדנאות חווייתיות הביאה לשיפור מובהק ביכולת התקשורת, פתרון בעיות מורכבות ויכולת לחשוב מחוץ לקופסה במובן הכי יצירתי.
האם יש נתונים שמראים על השפעה של סדנאות חווייתיות בעולם העסקי?
כן, קיימות דוגמאות רבות בעולם העסקי שמראות את ההשפעה החיובית של סדנאות חווייתיות. חברות מובילות רבות משתמשות בסדנאות כחלק מתהליכי הלמידה שלהן, כמו סדנאות שמטרתן לפתח יכולות ניהול, יכולת פתרון בעיות, יכולת יצירתית ועוד. נשים לב לכך שהחברות המובילות נבחרות להשקיע בסדנאות חווייתיות משום שהן מכירות ביעילותן הגדולה להעברת הידע ולשיפור היכולות של העובדים.
מרכזי המחקר מצביעים על היכולת הייחודית של סדנאות חווייתיות להעביר ידע בצורה שמתמקדת בחוויית המשתתפים ומעודדת את השתתפותם הפעילה. התוצאות המרשימות שנמצאו במחקרים הללו מצביעות על היעילות הגבוהה של סדנאות חווייתיות בהשוואה להרצאות פרונטליות או למידה מקוונת
על סדנאות חווייתיות מבוססות המשחק פרשביז / FreshBiz
כפי שכבר הבנו, ידע לבדו לא מספיק, אלא נדרשת חוויה, ולכן בסדנת המשחק פרשביז נתרגל בפועל ונחווט "שרירי" חשיבה רב מימדית והגמשה מחשבתית, שתאפשר חדשנות ויצירתיות בעמידה באתגרים. השליטה בהם, תוביל את המשתתפים להשתמש במיומנויות אלו ברמה יום-יומית כדי לשתף בידע, למנף משאבים ולקצר תהליכים ארגוניים. בתום התוכנית אלו ישתרשו ויהפכו לדפוס התנהלות והרגל חדש. של המשתתפים
איך נעשה זאת?
באמצעות ידע חדש, תהליכים חווייתיים, תוכן עשיר, קייס-סטאדיס מעולם העסקים והיזמות הגלובלי, תכנים מעוררי מחשבה, ותרגולים משפרי מיומנויות. הידע, המודלים שפיתחנו יאפשרו למשתתפים לשפר ולחוות את כוחם של המיומנויות החשובות ביותר כיום בעולם העסקים והם: יוזמה, יצירתיות, חשיבה חדשה, שיתופי פעולה חכמים, העזה, פרואקטיביות, זיהוי ומינוף משאבים וחשיבה רשתית-רבי-מימדית. בתנאי מעבדה נתרגל ונטמיע את המיומנויות האלו שהכרחיות להובלת הארגון לשגשוג.
הניסיון שלנו עם מעל 100,000 משתתפים בעולם, מוכיח לנו פעם אחר פעם את כוחה של סדנאות חווייתית מבוססת משחק, אשר מאפשרת לייצר שינוי התנהגותי בתוך סדרה קצרה של מפגשים של 4-3 שעות, שאחרת היו נדרשים לה עשרות שעות הדרכה קונבנציונלית. המשובים שאנחנו מקבלים מאלפי המשתתפים שכבר עברו את החוויה, מחזקים את הטענה שהמשחק והתכנים ממשיכים "לעבוד" עוד שבועות רבים אחרי האירוע, ומייצרים דפוסי חשיבה, שפה, והתנהלות חדשנים ומקדמים.